10.10.2008

Kriz Türkiye için bir fırsat olabilir mi ?

Konu "krizin yaratacağı fırsatlar" olunca ünlü ekonomist Galbraith'ı hatırlamadan edemedim.John Kenneth Galbraith çöküş ve yükselişiyle her iki Amerika'yı en canlı yaşayan tanıklardan biridir. 1929 krizinin hemen ardından California Üniversitesi'nde doktora yaptı. Krizin atlatıldığı yıllarda "kriz anatomisi" üzerine Harvard'da dersler verdi. Asıl tecrübelerini ise 2. Dünya Savaşı sırasında "Amerikan Fiyat Kontrol Dairesi"ni yöneterek kazandı. Dünya çapında ünlenmesini sağlayan ise birçok dile çevrilen "The Affluent Society" (Zengin Toplum) adlı eseri oldu.Galbraith günümüz krizlerinin yapıcı rolüne işaret eden ender iktisat düşünürlerinden biridir. Ona göre 1929 krizi olmasaydı bugünkü bilgi toplumu da olmayacaktı. Endüstri toplumunun muharrik (devingen) gücü paraydı; oysa bilgi toplumunda güç, bilginin kendisiydi. Dolayısıyla bilgiye sahip olan toplumlar çok para yitirseler de bilgi sayesinde kaybedileni daima geri kazanacaklardı. Dolayısıyla dünyada bundan böyle hiçbir zaman 1929 benzeri krizler olmayacaktı. Zaman acaba Galbraith'ı haklı çıkaracak mı? Onu elbette önümüzdeki günlerde göreceğiz. Ancak onun gözüyle Türkiye'ye baktığımızda "bilgi"yi henüz tam yakalayamamış bir toplum olarak işimiz epeyce zor görünüyor. Ama şu da bir gerçek ki, aktif nüfusun önemli bölümü gençlerden oluşan Türkiye bu tehlikeyi eninde sonunda atlatacak. Kısacası, biz de finans kesimi paniğe kapılmaz ve reel sektörü canlı tutmayı başarabilirse her kesimden yepyeni fırsatların filizleneceğini söyleyebiliriz. Üstelik bunların içinde öylesine fırsatlar olacak ki her biri "insan faktöründen" bağımsız kendiliğinden şekillenecek.Türkiye'nin tüm şanslarını burada açıklamam imkânsız ancak önemli "3 majör fırsatı" şimdiden dillendirmemde yarar var!

KRİZİN TÜRKİYE'YE GETİRECEĞİ 3 BÜYÜK FIRSAT
1. Krizin yarattığı etkiyle "sosyal", "ekonomik" ve "jeopolitik" alanlarda AB, Türkiye'ye yaklaşmak zorunda kalacak. Avrupa kamuoyunda hayati ihtiyaçlar için Rusya'nın değil Türkiye'nin "köprü olabileceği" kanısı yaygınlaşacak.2. Enerji kaynakları konusunda Batı'nın Ortadoğu'ya olan bağımlılığını dengeleyecek yeni stratejiler ortaya konacak. Kapitalizmin görünmez elleri tarafından "rezerv" olarak "sumenaltı edilen" bazı enerji dosyaları açılmaya başlanacak. Bu dosyalara konu olan ülkelerin başında Türkiye ve onun kıta sahanlıkları var. 3. Irak işgali sonrası petrol zengini ülkeler finansal açıdan yeni bir tahkim politikası uygulayacaklar. Bu sayede İstanbul, kriz sonrası dönemin en önemli finansal lojistik merkezlerinden biri haline gelecek.

ŞİRKETLERE PAZARLAMAYLA İLGİLİ 10 ALTIN ÖNERİ
1. Kriz zamanında yapılacak reklamlar markanızın bağışıklık sistemini güçlendirir, en etkili reklamlar kriz döneminde yapılanlardır. 2. Dış ticaretten istatistik olarak en az etkilenen ülkelerden biri Türkiye olacaktır. Türkiye'nin ihracatı tüm zorluklara rağmen devam edecektir. İhracatınızın sağlığı için "Turquality Programı"na üye olmaya bakın. 3. Şirket ortaklarını ikna edin. Şimdi kâr payı dağıtma zamanı değil yaşamı sürdürme (survival) zamanıdır. Birkaç yıl için kazançlarınızı otofinansman yoluyla sermayeye ekleyin. Bu güçle pazarlama faaliyetlerinizi tahkim edin.4. Panik ve korku en büyük düşmanınızdır. Paranoid sendrom tablosuna girmiş yöneticileriniz yanlış işler yapabilir. Ya daha iyi bir yöneticiyle çalışın ya da birkaç aşamalı etkin bir kriz komitesi kurun.5. Paniğe kapılıp temel stratejilerinizi değiştirmeyin. Örneğin krizde fiyatla oynamanın markanızı mahvedecek bir kısırdöngü olduğunu unutmayın.6. Satış devir hızı düşük ürünlerinizi mamul yelpazenizden hemen çıkarın. Mevcut enerjinizi tümüyle "hızlı ürünlere" yönlendirin.7. Markanızı keskin hatlarla farklılaştıracak yeni kurgular yaratmaya bakın. Söyleminiz "fiyatla" değil, daima "yararla" ilintili olsun. 8. Hızlı devinimi olan ürünlerinizi iki yönde çeşitlendirin: "Büyük ekonomik ambalajlar" ve "küçük pratik ambalajlar!" 9. Yenilik heyecanınızı yitirmeyin! Bakir alanları keşfetmeye çalışın. Örneğin gıda ve enerji sektöründe henüz keşfedilmemiş parlak fırsatlar olduğunu göreceksiniz!10. Tüm müşterilerinizin kredi limitlerini bir kez daha değerlendirin. Limit dışı kalabilecek bölümler için yeni güvenceler almayı unutmayın

Hiç yorum yok: